CONNECT:
office@performat-production.com +48-664-350-798
THE LIST OF ARTICLES, REVIEWS, INTERVIEWS (MOSTLY IN POLISH)

Dramaturgia w tańcu. Projekt badawczy

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

(In Polish)

Projekt miał na celu przeprowadzenie badań teoretyczno-naukowych z dziedziny tańca i choreografii współczesnej, a przede wszystkim próbę zdefiniowania zjawiska dramaturgii tanecznej i pracy dramaturgów.

Założeniem projektu było zastosowanie teoretycznego opisu relacji słów/myśli/idei i ruchu do analizy współczesnych spektakli tanecznych oraz w kontekście wywiadów z ich twórcami. 

W efekcie pracy badawczej powstały artykuły naukowe zawierające opisy koncepcji (m.in. autorów: André Lepeckiego Liesbeth Wildschut, Bojany Cvejić, Bojany Bauer, Maaike Bleeker), oraz analizę prac: Pawła Sakowicza, Agaty Siniarskiej i Wojtka Ziemilskiego, czyli spektakli zarówno choreograficznych, jak i teatralnych z elementami tańca/choreografii. 

W ramach projektu zostały również przeprowadzone wywiady z twórcami tańca. Zaproszeni do wywiadów twórcy to: dramaturg Mateusz Szymanówka, choreograf Paweł Sakowicz, choreografki Hanna Bylka-Kanecka i Renata Piotrowska-Auffret. 

Czytaj e-booka na platformie Issuu.com

 

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

MORE ARTICLES

2022:

Miękkie choreografie. O tańcu eksperymentalnym dla rodzin, „Didaskalia. Gazeta teatralna” 2022 nr 167 (współautorstwo: Alicja Müller), online

2021:

O poczuciu międzynarodowego (un)sustainability, cz. I, taniec POLSKA [pl], 22.06.2022, online

O poczuciu międzynarodowego (un)sustainability, cz. I, taniec POLSKA [pl], 13.05.2021, online.

2020:

Tańcem o pracy, „Nowy Napis Co Tydzień” nr 65/2020, 3.09.2020, online.

2019:

Swoje we współpracy z innymi – 6 lat Centrum w Ruchu, TaniecPolska.PL, online.

Tryb choreografowanej uważności, Gazeta Teatralna „Didaskalia” 2018, nr 148.

2018:

Dramaturgia jak duch? Kilka uwag o dramaturgu i słowach w tańcu, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, nr 145/2018, online.

Jesteś tą relacją. Z Anką Herbut rozmawia Karolina Wycisk, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, nr 145/2018, online.

Moje ciało polityczne, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, nr 145/2018.

Nowa choreografia i posttaniec w przestrzeni sztuki współczesnej, „Biuro”, nr 17 (1/2018) (współautorstwo: Magdalena Zamorska), online.

[To] See What We Can Do Together: Wojtek Ziemilski in Conversation with Katarzyna Lemańska and Karolina Wycisk, „Polish Theatre Journal”, nr 3/2018 (współautorstwo: Katarzyna Lemańska), przedruk w wersji polskiej [w:] Sprawdzić, co możemy razem. Z Wojtkiem Ziemilskim rozmawiają Katarzyna Lemańska i Karolina Wycisk [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. Tomasz Plata, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2018, online.

„Zaczęło się od szukania tytułu”. Wojtka Ziemilskiego teatr opowieści (współautorstwo: Katarzyna Lemańska), „Performer” 2017 nr 16, online.

AND MORE...

2016:

Festiwal tańca, czyli o dramaturgii współpracy, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 135/2016, online.

Instalowanie siebie w przestrzeni, „Teatr” nr 9/2016, online.

Nie tworzę w życiu kolekcji metod, Ziemilskiego przestrzeń relacji (współautorstwo z Katarzyną Lemańską) [w:] Odsłony współczesnej scenografii. Problemy – sylwetki – rozmowy, red. Katarzyna Fazan, Agnieszka Marszałek, Jadwiga Rożek-Sieraczyńska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. 

Proces produkcji w warunkach szczególnej bliskości, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 133–134/2016, online.

Reserve your visit to this exhibition. Ciało tańczące w muzeum [w:] Trickster. Społeczno-kulturowe konteksty doświadczania ciała, red. Dorota Majka-Rostek, Ewa Banaszak, Robert Florkowski, Paweł Czajkowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.

Taniec jako intersztuka. Neurokognitywiści w badaniach nad tańcem, „Próby” 4/2016, przedruk [w]: Wiedza niezdyscyplinowana. Meandry międzyobszarowości, red. Piotr Bogalecki, Jan Zając, Uniwersytet Śląski, Katowice 2017.

Ten performance jest jak…czyli o wspólnie podejmowanym wysiłku [w:] In Between Festivals Refleksje, Stiftung Zukunft Berlin, Wrocław–Berlin 2016, online.

Zmiana perspektywy, „Teatr” nr 13/2016, online.

2015:

Co ze Schlemmerowskiego ducha? O przestrzeni teatralnej według koncepcji teoretyka Bauhausu (współautorstwo: Katarzyna Lemańska), „Performer” 2013 nr 7, online.

Mów/move – od neolingwizmu w poezji do nowego języka w dramacie, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 125/2015, online.

Stawanie się maszyną?, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 130/2015.

Taniec w formule plazmatycznej – z Tomaszem Ciesielskim rozmawia Karolina Wycisk, TaniecPolska.PL, online.

The Judy Garland Show, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 126/2015.

2014:

Pomiędzy, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 123/2014.

Teoria w procesie, „Performer” 2014, nr 9, online.

We don’t know what we’re doing and we’re doing it, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 123/2014.

2013:

Harakiri Farmers – nowy wizerunek artysty performera w teatrze tańca, [w:] Performans, performatywność, performer, red. E. Bal, W. Świątkowska, Kraków 2013.

Komuna//warszawa przesyła instrukcje: czym jest remiks teatralny?, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 121/2013 (współautorstwo: Katarzyna Lemańska).

Nie tworzę w życiu kolekcji metod. Z Wojtkiem Ziemilskim rozmawiają Katarzyna Lemańska i Karolina Wycisk, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 117/2013.

Oddać głos naukowcom. Z Marcinem Cecko rozmawia Karolina Wycisk, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 114/2013.

Performatywne czytanie. „Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania” Eriki Fischer-Lichte, „Rita Baum” nr 28/2013.

Statystyczna reakcja na działania w przestrzeni, „Rita Baum” nr 31/2013 (współautorstwo: Katarzyna Lemańska).

Under control and out of control, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 117/2013 (współautorstwo: Katarzyna Lemańska).

Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są kamery śledzące ruch, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 118/2013.

2012:

Osada wydrążonych ludzi, „Nietak!t” nr 11/2012.

Z(re)miksować starych mistrzów, „Fragile” nr 4/2012.

2011:

Performatyka/polityka, „Notatnik Teatralny” nr 64-65/2011.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google